مقالات ناب

جدید ترین مقالات روز

مقالات ناب

جدید ترین مقالات روز

بازیهای اینترنتی موجب افزایش اعتیاد به مواد مخدر، قتل و بارداری

بازیهای اینترنتی عامل مشکلات اجتماعی بسیاری نظیر اعتیاد است  .
شبکه خبری چین، بازی های پرطرفدار اینترنتی را عامل بروز مشکلات اجتماعی بسیاری از جمله اعتیاد به مواد مخدر، قتل و بارداری در سنین نوجوانی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   شبکه تلویزیون مرکزی چین در برنامه ای با عنوان “اعتراف یک قاتل” که با محوریت هرزه نگاری و خشونت در بازی های اینترنتی تهیه شده بود، گزارش داد که در زندان “نوجوانان پکن” پسری به دلیل ارتکاب چند مورد قتل در حال گذراندن دوران محکومیت حبس ابد است. یک بازی اینترنتی عامل ارتکاب این قتل ها بوده است.

در این گزارش آمده است که ۸۰ درصد از مجرمان خشن در زندان به خاطر انجام بازی های آن لاین به جرم روی آورده اند.

این گزارش افزود: این پسر که پنج نفر را به قتل رسانده است به دلیل اعتیاد به بازی های خشن اینترنتی به جنایت کشیده شد.
این برنامه به دنبال چند گزارش دیگر که در ماه جاری از تلویزیون مرکزی چین پخش شد، عامل بروز معضلات اجتماعی را بازی های اینترنتی اعلام کرد.
در این برنامه به نگرانیهای والدین چینی پرداخته شد که می گفتند انجام بازیهای اینترنتی به مدت طولانی ، باعث ایجاد مشکل در انجام تکالیف درسی کودکان می شود.
قانونگذاران چینی امسال دهها بازی اینترنتی را که در خارج از این کشور طراحی شده اند، مسدود کردند.
چین بیشترین شمار کاربران اینترنتی را دارد بطوری که دستکم ۳۳۸ میلیون نفر از مردم این کشور کاربر اینترنت هستند.
طبق بررسی های دولتی، بیش از ۲۱۰ میلیون نفر از این کاربران، بازی های آنلاین انجام می دهند.

پیش از این روانشناسان اعلام کرده بودند که اعتیاد به بازیهای آنلاین یک اختلال جدی در عملکرد افراد محسوب می شود که می تواند تاثیرات مخربی در روابط اجتماعی آنها بگذارد.
همچنین مرکزمشاوره دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد هر روز با تلفن تعداد بسیاری از معتادان بازیهای آنلاین روبرو است که به دلیل ناکامی در این بازی یا هیجانات منفی دستخوش استرس ، افسردگی یا خشم شده اند.

به نوشته بوستون گلاب ، دکتر مارزا هخت اورزاک روانشناس بالینی مرکز مطالعه معتادان کامپیوتری در بیمارستان مک لین در بلمونت می گوید، بازیهای آنلاین می تواند بسرعت افراد را مجذوب خود کند ب ویژه که اکنون با استفاده از شبکه ارتباطی گسترده و بهره گیری از لپ تاپ ها در مکان های مختلف براحتی می توان این بازیها را در همه جا از کافه و قطار گرفته تا پشت میز اداره پی گرفت .
انواعی ازبازی های اینترنتی محبوبیت بسیاری در میان بازیهای آنلاین دارند که بازیکنان را با رویاپردازی در باره نقش های مختلفی که در این بازی ایفا می کنند، مجذوب خود می کند.
دکتر اورزاک می گوید هفته یی چندین بیمار تحت عنوان معتاد به بازیهای اینترنتی دارد:بسیاری از آنها معتاد به بازی در نقش های مختلف در بازیهای آنلاین هستند. آنها چنان به نقش های خود وابسته شده اند که تصور می کنند، درجهان واقعی هم این نقش ها ادامه دارد.
گفته می شود در حدود شش و نیم میلیون نفر در سراسر جهان ماهیانه بطور متوسط پانزده دلار برای حق اشتراک بازیهای آنلاین می پردازند. بسیاری از این افراد برای مدتهای طولانی به بازی در یک جهان تخیلی می پردازند.
دکتر اورزاک می گوید در واقع چهل درصد بازیکنان دایم  به یک بازی می پردازند که از نظر بالینی معتاد اینترنتی محسوب می شوند.

در همین حال جوزف هیچکاک از نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه هوایی فلوریدا معتقد است : من هیچ شکی ندارم که این بازی می تواند کیفیت روابط اجتماعی افراد، تحصیلات و کارشان را پایین بیاورد.
این سرجوخه بیست و پنج ساله می گوید که سرانجام توانسته است اعتیادش به این بازی را تحت کنترل در آورد زیرا او وهمسرش در انتظار تولد فرزندشان هستند.
اما مفهوم کنترل برای هیچکاک با بسیاری از مردم فرق دارد زیرا او ادامه می دهد:
حالا دیگر روزانه فقط چهار، پنج ساعت از وقتم را صرف این بازی می کنم . این نصف زمانی است که قبلا به این کار اختصاص می دادم .
هیچکاک می گوید قبلا وضع بسیار بدتر بوده است ، به تلفن جواب نمی داده ، کم می خوابیده ، غذایش را سریع می خورده ، شب ها تا دیر وقت بیدار می مانده وصبح زود از خواب بیدار می شده ، فقط برای این که ذکذ بازی کند.

همسر کنونی او در واقع سه سال پیش به دلیل اعتیاد او به بازیهای آنلاین از او طلاق گرفته بود.

پس از آن او مجددا سعی کرد تا همسری برای خود دست و پا کند ولی در این کار چندان موفق نبود.  او می گوید ترجیح می داد تا در خانه بماند وذکذبازی کند تا با دوست دخترش به رستوران برود.
جوزف هیچکاک سرانجام سه ماه بعد مجددا با همسر اولش ازدواج کرد. این بار آنها صاحب فرزندی شدند و یک سرگرمی مشترک داشتند. همسرش هم ذکذ بازی می کرد ولی در بیشتر موارد اعتیاد به بازیهای آنلاین عواقب مخرب تری دارد. متخصصان اکنون در حال ارایه برنامه های کامل تری برای درمان معتادان بازیهای اینترنتی هستند.
در طول تابستان جاری مرکز خدمات مشاوره اعتیاد اسمیت و جان در آمستردام برنامه یی برای درمان این بیماران با عنوان ن کل ظئ معرفی کرد. درژوئیه گذشته این مرکز یک اردو برای این معتادان در جنگل های آلمان ترتیب داد تا آنها را دو هفته از اینترنت و بازیهای کامپیوتری دور نگه دارد.
دکتر اورزاک می گوید او همیشه از اینکه بصورت آنلاین با بیمارانش در تماس باشد پرهیز داشته است و ترجیح می دهد که آنها را رو در رو ببیند. با این همه گاهی هم استثنا قایل می شود:چند بیمار بیچاره از چین از من تقاضای کمک کردند زیرا آنها پس از آنکه در یافتند یک مرکز درمان معتادان به بازیهای اینترنتی در چین از الکتروشوک برای درمان استفاده می کند وحشت زده شده بودند.
اما همه اینها پال سمز مدیر اجرایی بلیزارد اینتراکتیو شرکت عرضه کننده این بازی اینترنتی را نگران نمی کند. او می گوید:ما مانند هر رسانه سرگرمی ساز دیگر هستیم . ما فکر می کنیم بازیهای ما را مردم همان قدردوست دارند که برخی از ترانه ها یا فیلم های محبوب را دوست دارند.

سمزاعتیاد آور بودن این بازیها را رد می کند: هرویین دیجیتال ؟ نه اینها از یک نوع نیستند.
وی همچنین یادآوری می کند که ذکذ ابزار های کنترل سودمندی دارد:اگر شما برای زمان کوتاهی از بازی خارج شوید تا مثلا با بچه تان بازی کنید شخصیت خیالی شما در بازی قوی تر خواهد شد. به علاوه این بازی ابزار های لازم برای زمان بندی را در اختیار والدین قرار می دهد تا به کودکان فقط برای مثلا یک ساعت در شب اجازه بازی بدهد.
اگرچه آقای سمز معتقد است مردم باید خودشان مسوولیت رفتار خود را برعهده بگیرند ولی برای آنهایی که نمی توانند از اعتیاد یافتن به این بازیها دست بردارند شاید بهتر باشد وقت ملاقاتی با یک روانشناس بالینی مانند دکتر اورزاک بگیرند.

به گفته یکی از کارشناسان  اعتیاد به بازی های اینترنتی باید به عنوان نوعی «بیماری مشخص و متمایز» برسمیت شناخته شود. یورگ پتری، روانشناس، در هامبورگ گفت که زیاده روی در بازی های «انلاین» یا «گپ» زدن های اینترنتی بیش از اندازه آثار منفی درازمدتی بر پیشرفت و توسعه روانی، اجتماعی و احساسی کودکان یا  نوجوانان  می تواند داشته باشد.

آقای پتری گفت: شماری از این معتادان پنجاه ساعت پیاپی به بازی های اینترنتی می پردازند یا هفته یی یکصد ساعت با کامپیوترشان مشغول می شوند. این کارشناس همزمان تاکید کرده است که مشکل این دلبستگی شدید در دوران بیست سالگی به بالا غالبا موقت خواهد بود.

(Visited 14 times, 2 visits today)


منبع:www.elimiz.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد