مقالات ناب

جدید ترین مقالات روز

مقالات ناب

جدید ترین مقالات روز

روتر چیست؟

روتر به دودسته تقسیم میکنن :
روتر های سخت افزاری که یک دستگاه صرفآ برای ماکار routing رو انجام میده,وبرای کارش هیچ احتیاجی به یه کامپیوترنداره,بلکه خودش درست مثل یک کامپیوتر Ram,CPU,System-Board,Slot,… داره و البته سیستم عامل مخصوص به خود که به
اسم IOS هم اون رو میشناسن . یه روتر سخت افزاری درست مثل یه کامپیوتر محل های برای اضافه کردن کارت های جانبی و … رو داره .
روترهای نرم افزاری : ( که در واقع بک روترسخت افزاری شبیه-سازی شده هستن.) ازنظر کارکردی عملآ کار یک روتر نرم افزاری رومیکنن ولی خیلی مزایا و کارها هست که فقط توسط یک روتر واقعی ( سخت-افزاری) قابل انجام هست … . روترهای نرم افزاری رو همون سیستم عامل ها شبیه سازی میکنن . و در واقع میشه گفت که یک سیستم عامل رو (توسط امکاناتی که خودش بما داده , مثلآ Routing and Remote access در ویندوزهای سرور مایکروسافت . ) جوری تنظیم میکنن که کار یک روتر رو برای ما انجام بده.
در یک سیستم عامل مثل ویندوز ۲۰۰۰ سرور,این کار به راحتی نصب ۲ عدد کارت شبکه و
راه-اندازی یک سرویس هست ! ولی در سیستم عاملی مثل یونیکس/لینوکس با کمی دردسر بیشتر هم همراه خواهد بود .
کار یک Router چیست؟
روترها همونطور که از اسمشون پیداست (Router=مسیر یاب ) کارشون مسیر یابی برای
بسته ها (Packet)ی اطلاعات در شبکه هست .روتر میگرده و بطور مثال کوتاه ترین مسیر رو برای رسیدن این متن از سرور ما به کامپیوتر شما , کوتاه ترین مسیر رو از بین هزاران-هزار
کامپیوتر متصل به اینترنت پیدا میکنه.البته این کار به این سادگی که شنیدین نیست و بر عکس یک کار پیچیده هست که فقط روتر ها اون کار رو بلدن , به کسی هم یادش نمیدن. J یه روتر همچنین میتونه دو شبکه مجزا رو که هر کدوم nodeهای خودشون دارن رو به هم وصل کنه .
یه روتر همچین میتونه مثلآ بصورت به Access Server عمل کنه . این اکسس سرور دقیقآ همون چیزی هست که شما وقتی شماره ISP رو میگیرید , ارتباط شما رو با سرور اونجا برقرار میکنه . IP هم که شما بعنوان Server-IP و یا Default-Gateway در گزارش IPConfigمی بینید.
در واقع IP همون Access Servere که یه روتر هست که به اون ابزاری ( کارت جانبی) اضافه کردن که کنترل و مدیریت مودم ها رو به عهده داره .
البته حتمآ میدونید که , این اکسس سرور نیست که به شما ip میده یا شما رو تغذیه یکنه ….
البته این ها تنها کاهایی نیستن که یه روتر میکنه, بلکه کارهای بسیار زیاد و قابلیتهای مفید دیگری هم هستن که خارج از حوصله این متنه.
Routerدستور کار خودش رو از کجا تهیه میکنه ؟
خوب … . وقتی یه مدیر شبکه میخواد یه کاربر برای سرورش تعریف کنه, کامیوتری رو به شبکه اش اضاف کنه با مثلآ یه میل-سرور راه اندازی کنه , خیلی راحت میشینه پشت سرورش ( فرض میکنیم Win2000 AS) وبکمک Active-Directory service کابر جدید و کامپیوتر جدید رو به دامین (Domain) اضافه میکنه , و با نصب Exchange server میل سرورش رو هم راه میندازه.
ولی یه روتر که هیچکدام از این چیرها رو نداره… !!!! L نهایت لطفی که ممکنه جناب روتر
بما کنه اینه که IOS prompt رو در اختیار ما بذاره که اون هم بصورت Text-Base هست,یعنی شما فقط با چیزی شبیه محیط Dos سر و کار دارید.
حتمآ با ناراحتی تمام پیش خودتون این فکر رو میکنین که :” لعنتـــــــــی … باید بشینم همه چی رو دونه دونه و با زیر-رو کردن قسمت های مختلف و زمخت و خشک ISO , وارد کنم … ” .
خوب این هم روشی هست واسه خودش.ولی احمقانه ترین کاری هست که یه admin
ممکه انجام بده !!!
این کار مثل این میمونه که بشینی تموم تنظیمات active-directory رو از طریق ابزارهای اغلب تحت داس microsoft active-directory support tools انجام بدی , اون هم از روی همون سرور !!!!!!!
ولی خوشبختانه راه دیگری هم هست که اون , همونStartup-Config روتر ماست .
این startup-config فایلی هست که برای یک روتر , دقیقآ همانند یک Command.com/Autoexec.bat/Config.sys برای سیستم عامل داس عمل میکنه . البته اضافه کردن command.com به لیست این مثال بنا به دلایلی درست نیست , ولی به همون دلایل هم (بعدآ خواهید دونست چرا … ) میشه این رو حساب کرد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد